Keith Murfee-DeConcini: Welcome to Disability Empowerment Now, season three. I'm your host, Keith Murfee-DeConcini. Today I'm talking to Peter Hughes, the Director of Adaptive Athletics Program at the University of Arizona and the founder of Wheelchair Athletes Worldwide. Peter, welcome to the show.
Peter Hughes: Thanks for having me, Keith. It's good to see you.
Keith Murfee-DeConcini: Took a long while before the recording to get all of your accolades straight and out of my mouth properly. We've known each other for, gosh, almost a decade now, would you mind telling the listeners how we met?
Peter Hughes: Well, I think we might have ran into each other once or twice before we served together, right, on the Commission of Disability Issues and the mayor's council on Disability Issues, where we worked more closely together, but I'm sure we ran into each other once or twice, I think at some events and out in the community of Tucson.
Keith Murfee-DeConcini: Yes, that's correct. We've known of and known each other for quite a while. So, tell me about your main job, because it's quite an important one. And just recently, I learned how successful the U of A's Adaptive Athletics program was.
Peter Hughes: Yeah, well, as director of Adaptive Athletics, I've been here for like six years and we have the largest adaptive sport program based in any college anywhere in the world. We provide more opportunities and offer more scholarships and more programming for students with disabilities, you know, from the University of Arizona. So, right now, I think we're at eight teams. If I name them all, we can try.
Let's see. We'll start with men's and women's wheelchair basketball, wheelchair track and road racing, cycling, paratriathlon, wheelchair tennis, wheelchair rugby. Here we go. Adaptive golf and paraswim. I think I got them all. But we're one of the few universities, I think, or few places in the world that offer adaptive golf and para swimming.
And it's our goal here if you're a student at the University of Arizona, and you come to me saying, you know, I have a disability and I want to play this sport, it doesn't really matter the sport, it's my job to figure out how I can help you get to that, you know, represent the university in that sport.
So parasport, adaptive golf have really grown very strong in the last couple of years. And paratriathlon is our new one, and that seems to be growing pretty quickly too.
Keith Murfee-DeConcini: I think I already know the answer to this, but for the listeners, what got you involved with adaptive athletics in the first place?
Peter Hughes: Yeah well I think like a lot of people with disabilities, Keith, my, I was born with a disability. I was born with arthrogryposis, which is irregular curvature of the joints. So my hips, knees, and ankles are fused in a straight position. So I can walk a little like a penguin or Frankenstein, Charlie Chapman, whatever you want to call it. But I didn't want anything to do growing up with people with disabilities because of the social stigma.
Keith Murfee-DeConcini: Wait, wait, say that again, because I think that's a very important point. I would never assume that every advocate starts at that point. But I know I did, and I know it's a lot more common for advocates to start at that critical point, even though it's a negative one.
But it's sort of like a rite of passage in a way, so please repeat what you just said.
Peter Hughes: Yeah, and like many of the people that I have met in this disability advocacy world, we have started, I started, not really wanting to be associated with the disabled culture of the disability world. I could walk. I didn't need a wheelchair.
I didn't need special schooling. I didn't, you know, I could be independent. That wasn't me. And in reality, I think it hurt my opportunity to be an adaptive athlete to the levels that I could have been because I was introduced to wheelchair sports. Elite wheelchair sports in Australia in 1998, when I was getting my master's degree in sports psychology to be a football coach.
So I was coaching and then I was introduced to elite adaptive athletics and I fell in love with it and was pulled away from coaching football and pulled into this field of adaptive athletics. I think prior to that, I was probably an advocate for disability fitness and trying to stay in shape, but I didn't really work specifically with the disability community.
I worked with individuals with disabilities. But there is that social perception, right? That people with disabilities, the stigma of people with disabilities are not real athletes. And in my mind. I think I really started to believe that until I found adaptive sports at the elite level and I was like, oh, I can get into this and actually compete, which I love to do. So, yeah.
Keith Murfee-DeConcini: So, I termed out of CODI, the Commission on Disability Issues for the city of Tucson, Arizona, I think in 2017, or maybe 2018, I can't remember. How long were you involved with the commission?
Peter Hughes: Yeah, I left soon after you left, like your term was up and then you moved, I think, back to New York for a little while.
Keith Murfee-DeConcini: I did indeed.
Peter Hughes: Right. And then I left right after you left. As you're aware when you do these committees, sometimes you have to make quorum and if people don't show up, you can sometimes, if you don't have a good, strong group, you can feel like you're spinning your wheels a little bit.
Keith Murfee-DeConcini: CODI never had that problem.
Sarcasm there. I joked. Everyone's great on that commission, by the way. It just took a good long while to get us there.
Peter Hughes: It did. It did. We did good work. You know, it opened my eyes to a lot of the community issues that people with disabilities face, you know, when you're in a situation, like I am where you don't need to use a wheelchair and you can walk and use crutches. And you can get around pretty easily. You don't realize all the physical barriers for our chair users. And that's just manual chair users. Forget about the power chair users. So I think we did some really good work on, you know, street safety and accessibility and, you know, advocacy. So it was an interesting time for sure.
Keith Murfee-DeConcini: Yes it was. So getting back to your main job at the U of A, what has it been like propelling the program forward to where it is today and constantly improving and how does it feel to be the director and receive all of the accolades that your players so rightfully deserve.
Peter Hughes: Yeah, you know, it's interesting.
My primary goal is and will always be, I think, as director to raise funds for the program to keep them going and to enhance certain relationships, it's all about relationships, right? So I'm working with campus health and with campus rec and the athletics department, and I'm always raising money with donors and then making sure I manage the coaches.
We have, you know, the good news is we have a great coaching staff and the athletes that we recruit from around the world now, we have international athletes students here as well. They're very serious about our vision as well, and how they represent our program. So they make our athletes make it very easy, you know, obviously, running events and fundraisers can be kind of a headache at times.
My salary and my three head coaching salaries are paid by the university and supported that way, but everything else that we do from flights to hotels to uniforms, that's 100 percent either fundraised or grants or that kind of stuff, so there's quite a bit of busy work to do there, but propelling them forward, is probably because I'm so competitive in nature. Like, I hear Alabama has a $10 million standalone adaptive center. I'm like, ooh, all right. They did that. Now I wanna do this. You know? And I want to have, you know, I want to add 15. Yeah, yeah. I want 15. Oh yeah. 11.1 million dollars right? Yeah.
Keith Murfee-DeConcini: You're dreaming too small Pete.
Peter Hughes: I know, I know. So, yeah, so those are the kind of things like, and then making sure that, one of my biggest problems is always remaining focused on the baby steps instead of just looking at the big the big photo, like, what are we doing this year that is going to propel us into next year and goal setting and managing realistic goals.
So that's, luckily, I have good bosses and good people around me to help temper my dreams. Right?
Keith Murfee-DeConcini: Yeah. Collaboration is important and I wanted you to talk about your relationship with your head coach, it's more one who I think we both know and served with on the commission, if I remember that correctly, but before we get to that, do you remember when you started as the director, how big the program was when you took over, to how big it is now? And what are your goals to grow the membership?
Peter Hughes: Yeah, so, when I took over the program, it was a hybrid program, which meant you could be a student or a non-student and you could participate in the program. So we had, I think, maybe 15 at the time. We were pretty low on student athletes, maybe 13 to 15 student athletes between all of our programs at the time, which was rugby, tennis, men's and women's wheelchair basketball and track. I really felt strongly that since we were at the University of Arizona, that we needed to push hard for student athletes, in which case we needed to do something with the community members. We can't just kick them to the street. And I was extraordinarily fortunate that at the time I became director, Mia Hanson and my friend, Mike Rosenkranz created Southern Arizona Adaptive Sports for the community.
And then I was able to leverage some of the events that were going on at the University of Arizona. Like, they rebuilt concession stands, at the football, softball and baseball stadiums and they rebuilt them with people with wheelchairs in mind, accessible, like universal design so that wheelchair users could actually work the concession stands.
And the community members were able to take that.
Keith Murfee-DeConcini: Sorry to cut you off, you were saying.
Peter Hughes: Yeah, so the community, we needed the community to flourish too, so we had a five year transition plan here where we would eliminate community members and just have student athletes within five years and we were able to do that. It worked pretty well.
The only program that we are now a hybrid of is wheelchair rugby, because there doesn't seem to be quite enough student athletes that want to go to school and play rugby. And we have, they're like five student athletes and five community members, and we partner with Southern Arizona Adaptive Sports on that program.
They pay for the community members. I pay for the students. And we're a happy family that way. So, the concession stands were built with the ADA and universal design in mind. The community members were able to work and get money directly to their nonprofit for their work. Which kick started them into a giant program now.
So not only do we have the largest university program, we have one of the most, I can't say the largest because I don't know, but we have to have one of the largest, most robust, adaptive sports communities anywhere in Tucson too. You know, any given day you can see there are probably about 150 people with disabilities out there exercising one way, shape, or form through the two programs, which is really exciting to be part of.
Keith Murfee-DeConcini: So who are the head coaches in the collaborative nature of the program?
Peter Hughes: So our basketball coach is Mike Beardsley, who right now is at the Parapan Games. He's the head coach of team Puerto Rico as well. So he's doing his Puerto Rico job duties right now. I guess they had to play the United States yesterday.
So that's always a tough one to take, but he's doing a great job. Our men's basketball team is ranked number two. My women's wheelchair basketball coach is a Paralympic two time Paralympian Josie Aslaskan, who took over for coach Jen Poice, who I coached. Of course, I was the women's coach.
And she's doing great, she's rebuilt the women's program from scratch and they've got a great bunch of athletes, student athletes over there. A wheelchair track coach, Derrick Brown just retired so he is no longer with our program and he was here for 25 or 26 years, did a lot of work.
Yeah. Yeah. So, and then, so we're looking like, for track we have a paraswim, we have Brian Barton, a wheelchair tennis coach who is a 3 time Paralympian and then we have Laura Utsch who is our paraswim coach? She has a nonprofit called Find Your Fins and works with children with autism and cognitive disabilities, as well as physical disabilities and emotional disabilities to teach them all how to swim and work out in a pool.
So I was very happy to sign her last year, to be part of the staff.
Keith Murfee-DeConcini: Wow, that's quite an incredible list of people.
Peter Hughes: Yeah, then there's other situations like adaptive golf and paratriathlon where they have their own independent coaches and stuff like that.
Keith Murfee-DeConcini: So let's move a little to your other job as founder of Wheelchair Athletes Worldwide.
Peter Hughes: Yes, so a couple years ago, I was lucky enough to be playing on a beautiful island of Cyprus, the island of Cyprus, in the middle of the Mediterranean Sea. I was playing wheelchair basketball with some friends and we had a sponsor. And the sponsor paid for the whole trip. So for a, you know, one week trip, it was about a 40,000 dollar, you know, expenditure to the sponsors.
And I was sitting there having a beverage, probably a beer and saying how great you know, how great this was and he said, yeah, it is great. We're having a great time. We're winning our games. We're having fun. But are we leaving a lasting effect on the world of disability, are we helping kids? Are we doing that thing?
And so, when I went home from that tournament, that comment kept coming back into my head. Like, you know, we're spending a lot of money out there having fun, but we should be doing something more. And so I got three of my buddies who are all getting towards retirement or retiring from our competitive things, and we decided to form a nonprofit called Wheelchair Athletes Worldwide.
And the mission statement has changed social perceptions through sport. Again, change social perceptions about people with disabilities through sport, primarily wheelchair basketball, wheelchair rugby, wheelchair sports. So we ask our friends and we have many of them that play wheelchair sports.
You got an old chair lying around, can I get it? Can I fix it up and send it somewhere else? We've been to India, Nepal, Peru, Indonesia, and most recently Uganda in June of this last year. And we donate the chairs, we leave the chairs there, we put on, you know, high quality coaching clinics, we coach the coaches, we coach them, the athletes, and then we leave the chairs there and we hope they, we hope they do well with the chairs and it's been a great, great honor to be part of that and to, you know, as a founder, of course, I'm proud of it and just as a participant, seeing the smiles because, you know, Keith, here in the United States, if a kid comes to me and says, I need a sports chair. I could show him about five different ways. You know, we got the Challenged Athletes Foundation, which is an amazing foundation. We got your church groups, your optimist clubs, you know, your rotary club, you know, there's so many people that are willing to fund a good cause here in the United States, but in these other places, people with disabilities are really frowned upon and they have that stereotype.
So, we're out there showing them what they could do athletically and hopefully they impress on their friends, their able bodied friends. If I can do this, then maybe I can get a job, right? Maybe you can give me a job. Like, if you're impressed by this, you know, try me somewhere else. Let me prove myself in some other way.
So, you know, that we might be ending that program, Wheelchair Athletes Worldwide now, because it's a lot of work. And I'm getting old, so we'll see what yeah, no, it's a lot of work.
Keith Murfee-DeConcini: So would you say again, the total number of athletes the U of A Adaptive Athletics program had when you became director to the total number of athletes now, to chart the incline.
Peter Hughes: I would say that we had, let's see, I'll just try to count on my head here. We had maybe 30 athletes with maybe 10 of them being students. And now we are currently at 63, all students athletes, 63. So we more than doubled in 5 years and we've added, I think, 3 sports, right? Paraswim, adaptive golf and triathlon.
We had one guy last year who we gave a scholarship to. All of them are on scholarship, by the way. So they're all doing pretty well for themselves. Not getting into too much debt. Let's just put it that way. Unless they're buying Starbucks, which I can't stop them from doing. But, I forgot what I was going to say.
Keith Murfee-DeConcini: So the distinction of being one of the best and most well known adaptive programs in the country, that must add pressure to maintain that level of excellence there.
Peter Hughes: I think there's some pressure. I think we're doing the right thing, you know, so, because I wholeheartedly believe that it's not just about wheelchair basketball, that it's about people with disabilities and providing opportunities for students with disabilities here at the University of Arizona. I think we're doing the right thing.
So, the pressure comes with the expansion of the teams, that means I have to raise more money and more money and more money. Right? And otherwise we spread the teams too thin and they won't get to go to competitions. Now, you know, we have amazing supporters Jim and Vicky Click as primary supporters, you know, they just announced that they're going to donate 5 million dollars to our program, two Fridays ago.
Keith Murfee-DeConcini: I am trying to compute that number in my math riddled brain.
Peter Hughes: Yeah. So, it's 1.5 million over 10 years. And then, and it's a 5 million legacy gift from them. So, when they pass. So, we don't have that money now. So, we have some short term needs.
But the pressure for the long term program that all goes into an endowment that can't be touched, that creates interest that will fund the program for years to come. So, the pressure for me specifically to get that endowment, but one of my goals was to get that endowment to 5 Million dollars. Now, I have a pledge that it'll be at 6 Million, is off.
So now the next step is, well, what can we do? And so the big pressure now for us, or for me directly is, how do I mirror the adaptive athletes experience here, the student athlete experience with that of the student athlete over in the ICA? Right. In intercollegiate athletics, they get to eat one meal a day for free.
They get to, you know, they get all kinds of new swag and support. They have academic support, sport psychology, sport nutrition, they, you know, they've got, you know, all those kinds of tutoring support that we don't have, you know, we have some of it. And they're helping it. Athletics is helping us get some of that, but we don't have it in a full way that, you know, we're not apples to apples.
Right. You know, and so how do I get closer to that? There's a pressure for that. And the pressure, you know, in this world with, you know, the conversation about fairness and inclusivity and all that is so prevalent that there is some pressure to do that. And luckily, so far, the university has been 100 percent behind us in moving that direction.
Like, oh, what do you think we can do to improve, you know, and I would give some ideas and they've always accepted those ideas. So, like, most recently, our men's basketball team and the men's basketball team at the U of A, they got to have lunch together and they got to chat and become more peers and get like, get started building friendships and stuff like that.
Whereas before we weren't really doing that we were kind of segregated. We're gonna be at a halftime show. I think on January 28, the women's team is gonna play a halftime show at McKale. And we haven't done that in many since I was, like, in the 1st or 2nd year of coaching, the women's team. So our wheelchair track team last year competed in the 1st ever collegiate wheelchair championships at the Drake Relays, so they're going to do that again this year where we're going to be racing alongside the NCAA athletes in track and field and we'll be part of that, which is fantastic. You know, our swim team gets to swim as exhibition matches at our swimming meets, so they get exposure and all that. So we've just, you know, we've got great partners. We've got great supporters. Everything is on task, you know, for Adaptive Athletics. It's just a matter of tempering our expectations to make sure that we don't get frustrated because it's a marathon. It's not a sprint. You just gotta keep grinding and grinding and grinding before we get there.
Keith Murfee-DeConcini: How many games, tournaments, within an academic year do you guys compete in?
Peter Hughes: Well, the general rule for our programs is we want to compete basically once every six weeks. So the men's and women's basketball, they're a little bit more active, right?
So they're trying to compete like once a month, our home tournaments. So in fact, December 1st to the 3rd, if anybody is in Tucson and wants to come, we'll have a wheelchair rugby tournament at the campus rec, and then in late January is our women's basketball tournament. And then I think early March is our men's wheelchair basketball tournament, but I think they all go to about 8 tournaments. Each, you know, I think we did total last year, we did 30 events total for all the programs. So it's a good, it's a good number, you know,
Keith Murfee-DeConcini: So what are some of the long term goals? I mean, you mentioned the endowment, getting it, pushing five pushing six.
As you look towards the next five or ten years and I don't want to put words in your mouth but looking for your success, or may not, but what are some of the goals? Where would you want to leave the program?
Peter Hughes: Well, you know, we've got some shorter term goals like in 2006, we're going to start sled hockey.
We should start, we'll be recruiting earlier. That's when the mosaic ice plexus was supposed to be built here in Tucson over by the Kino Sports Complex.
Keith Murfee-DeConcini: Do you mean 2026?
Peter Hughes: I'm sorry. 2026? Yes, you're right. Sorry. My mistake.
Keith Murfee-DeConcini: Time warp? Did we just get sucked into Dr. Who?
Peter Hughes: 2026.
January of 2026. Yeah, they're supposed to build three ice skating rinks. It's a big, giant complex. They're building one of the ice plex, one of the ice skating rinks with accessibility in mind so we can do sled hockey. So that's good. We're also hoping in March of 2026 to host at McKale.
We're trying to host the collegiate wheelchair championships, both the men and the women at Mckale and we're hoping that we have enough time to actually sell out Mckale, which would be a fantastic thing. Like, I don't know if you saw, but recently in Nebraska, they had a volleyball game that had 92,000 people inside the stadium. Volleyball, and they set the world record for that.
And so I'm thinking, well, we should be able to set the world record for wheelchair basketball if we're smart about it. So there are those things that are on my more immediate short term plan. I'm going to Tuscaloosa in January with Mr.Click and a couple other VIPs to look at their complex, what they built, take a tour, and as much as I'd like to have my own gym.
I think a better project would be the city, the county, the University of Arizona, working together to create a disability complex where, you know, people can go to work out as well as some nonprofit work, et cetera, et cetera, to get all that under the same house. Kind of like, they have up in Phoenix, Ability 360.
I'd like to see something like that in Tucson. I think we're going to be capped out at about 75 as student athletes. I think we're close to capping out there just because you have to raise so much money to, you know, send them on trips.
Keith Murfee-DeConcini: So, what is your relationship like with the DRC, the Disability Resource Center?
Peter Hughes: Yeah, well, there is the Disability Resource Center where we're housed. That's where Adaptive Athletics is. So, the DRC, the way I look at the DRC is the administration, adaptive athletics on the left side, testing and accommodations on the right side.
And there's like three branches and interpretation is one of the other branches, I think. And the DRC is, you know, never getting the respect it should deserve too because they are one of the largest, if not the largest in the United States. And they do a great job at helping.
Keith Murfee-DeConcini: I think they get overshadowed by the UA's own SALT program. But that's a topic for another episode. We can debate that ‘til the cows come home, probably, but I agree with you.
Peter Hughes: It's not a place where they actually have to specifically fundraise. It's a mandated federally program, you know, so SALT I know has to do some of its own fundraising. So that, yeah but the other good news out there, Keith, just because I did forget it, you know, we have a collaboration with the College of Public Health.
And so right now, a couple, a month ago, I taught, or two months ago, I taught PE teachers in Tucson Unified School District, the introduction to wheelchair sports, and now with me as Southern Arizona Adaptive Sports and us. And we had a 100,000 dollar gift and we're going out to elementary schools, middle schools and high schools to teach them wheelchair sports to change social perceptions on, you know, disabilities through sports.
So, we're doing that and then we have our awards gala, which is to see if I can show this to you. There's your save the date right there. It's kind of blurry.
Keith Murfee-DeConcini: Yeah, April 5th?
Peter Hughes: April 5th, 2024. And we'll be selling tickets for that. That's the Paralympic theme thing, so.
Keith Murfee-DeConcini: So, how I first became aware of even the concept of Adaptive Athletics was actually at the U of A. I was in a disability course taught by the former director of the DRC, Sue Kroger where she had the class watch the documentary Murderball.
And that's an interesting title, just in and of itself. And I would like to say that, and similar documentaries are the introduction to a lot of Adaptive Athletics, to a lot of people who are not directly or indirectly involved with them on a day to day basis.
What are your thoughts on that?
Peter Hughes: Yeah, I agree. Murderball, you know, it got nominated for best documentary, and of course famously lost out to March of Penguins, so I had always thought that if we only could have afforded Morgan Freeman to narrate Murderball, we would have won the title. But yeah, and it's fun to watch Murderball even to this day because some of those athletes in that movie are directly from the University of Arizona.
So it's quite exciting to see them like, oh, look, look, there's a young Chad Cone. So, and of course, the Paralympics has really, really grown since Beijing, right? In 2004, I think it was, no, 2008. The Beijing games were amazing how many people were in that. And then London did a great job and then Rio. So they, you know, and nowadays we're doing Paralympic watch parties too. We found a new sports bar. We just get everybody together and watch the games at a sports bar, which is kind of fun to do. So, you know, I think the movement of Adaptive Athletics is definitely growing and it's getting more and more known, which is good.
You know, I just hope they, I hope they keep, you know, the money and the greed side out of it. We'll see what happens.
Keith Murfee-DeConcini: So, if there are any aspiring advocates who are let's say just getting out of school and want to make advocacy, self advocacy, their lives work, what are some action steps that you can provide them? Because you've been doing this and been in advocacy for quite a long time, and we talked about how you'd started, which is the mindset you'd started with, which I started with, and it's a lot more common than people let on, but now that you're very seasoned in advocacy, what are some tips you can give the next generation of advocates?
Peter Hughes: Well, I guess the number one thing is always look at progress as you know, dips and valleys, right? And that it's not going to go straight up. You're going to get some, some hiccups in there just so long as you're so long as your stock portfolio ends at the top, and you're okay, you know, like, so take some patience, you know, understand that as an advocate for special causes and disabilities and all that, there are going to be some things that just really, really piss you off. They're not right now and they should be right now. But if you lose your temper, then you'll slow that fight. You've got to kind of control your temper.
Even if you see something that's somewhat outrageous, so long as somebody is not getting injured or hurt or whatever, it's like, you know, it's a slight and it needs to be corrected. Just keep working, you know? And, then the other thing that I would suggest to people is don't do it on your own, like get a team.
If you're doing it on your own, you're going to burn yourself out. Learn to say no occasionally. You know, like make sure that you yourself are financially set up and emotionally and physically and mentally stable. Otherwise, advocacy a lot of times is about fixing other people's problems. You may be part of it, but if you're not directly impacted, it's somebody else that you can kind of.
You can burn out pretty quick, I think, in advocacy. So just make sure you breathe, make sure you have fun doing this too, like. If this isn't fun, and it's just all work and all anger and all, like, yeah, they're not doing this. They're not doing that. Then it's not worth it really, you know, like, you got to.
You got to enjoy the process. It's just like, just like building a champion, right? Like, when you build an athlete, I've worked with over 25 Paralympians now, personally, and each one of them, they have it in them to be a champion. They just need encouragement and support and help. Right? And sometimes they don't know they need all of those things, but that's the same thing I feel like advocates need.
They need encouragement. They need support and sometimes they need help. They can't do it all by themselves. So those are the things that I would recommend, you know, patience. Don't get too emotional about things right away, you know, like, just relax and move forward.
Keith Murfee-DeConcini: So, I hope that both people with disabilities and people who have yet to discover and embrace their own disabilities listen to this podcast or watch this videocast. We're both now. And we've talked a lot on this episode about a lot of different things. I'm not naïve to think that what people with disabilities will take away from this episode is the same thing that people who have yet to discover and embrace their disabilities will take away from this episode.
So as my guest, what do you hope that listeners with disabilities take away from this episode and what do you hope that listeners who have yet to discover and embrace their disabilities take away from this episode?
Peter Hughes: Yeah, well, I think if you're looking directly at my story, I'm no genius. I know I'm not. I just have a very determined work ethic. That's the only reason why I've gotten this program to where it is is because I'm determined and I'll keep working. Keep working. Keep working. I'm not a big thinker. I've been very lucky too, but I think the one thing that I would like all of your listeners to do know is that they need to get in the game.
One way, shape or form. They can't sit on the sidelines and just watch. You know, I like watching movies just as much as the next guy. You know, I love superhero movies and my son and I go to those all the time, but in the real world. We need to get up and get our hands dirty a little bit.
And so, you know, I challenge your listeners to do that. Like find something that, find a cause that they want to champion and see how they can do it, how they can evolve it, you know, one of the big things about wheelchair athletes worldwide was, you know, yeah, it was hard to get the chairs fixed and bring the chairs over to a different country, you know, flying with fifteen chairs and doing all that.
It was hard to do that. But it wasn't that much money. It was really a commitment of my time and you guys got to understand too, that your time is valuable. And if you use it valuably, you know, it will be appreciated. If not by anybody else, but by yourself, like, oh, you know, I did this, you know, when you look back and when you look at that mirror on the wall, you're like, that guy's all right.
Or that girl's all right. You know, like, he sacrificed or she sacrificed for the better good. That's a good feeling to have when you walk into the next day of your life. Right? So that's what I would say to listeners. Get up, let's get some, get some good work done and share it.
Keith Murfee-DeConcini: So, if a listener or two, a person. Lovely goals Pete lovely goals. Want to know more about this incredible program, how would they find out more about it?
Peter Hughes: Well, you could go to our website, which is the drc.arizona.edu, actually DRCarizona.edu. You could go on social media and look up UAZ think it's UAZ Adaptive Athletics.
I know our basketball team has its own Instagram and our women's basketball team has their own Instagram and the rest of us have Facebook and Instagram. They're all, I think, under the same thing, UAZ Adaptive Athletics or something like that at Adaptive Athletics. So, you know, follow us please.
You have my email there in the chat. If you want to email me with additional questions, I'm happy to answer questions. And then, you know, if you're living in Tucson, you know, we have an accessible gym that's open to the community to to work out and so you can, you come on down here and do a tour of the gym.
Try to get some exercise there. It's kind of fun. Sometimes, you don't know who will be working out next to you. You could be working out next to a gold medalist. You never know. Right.
Keith Murfee-DeConcini: So what's your email for the listener?
Peter Hughes: Yeah it's at
[email protected]. So that's P T H U G H E S @ Arizona.edu.
Keith Murfee-DeConcini: Well, Pete, I have enjoyed talking to you. As I always do, and thank you for coming on this episode and telling us about the critical work that the Adaptive Athletics Program at the University of Arizona is doing. And I hope you don't retire too soon, because you're doing such amazing work. You're one of my role models and I cherish our nearly decade long friendship and I admire you extremely, my friend.
Peter Hughes: Well, thank you, Keith. The same goes to you. Keep up the good work and we'll see you out there on the street someday, right?
Keith Murfee-DeConcini: Thank you very much. Happy Holidays.
Peter Hughes: Happy Holidays.
Keith: You have been listening to Disability Empowerment Now. I would like to thank my guest, You, our listener and the Disability Empowerment Team that made this episode possible. More information about the podcast can be found at DisabilityEmpowermentNow.com or on social media @disabilityempowermentnow. The podcast is available wherever you listen to podcasts or on the official website. Don’t forget to rate, comment, and share the podcast! This episode of Disability Empowerment Now is copyrighted 2023.
Keith Murfee-DeConcini: Bienvenidos a Disability Empowerment Now, temporada tres. Soy su anfitrión, Keith Murfee-DeConcini. Hoy estoy hablando con Peter Hughes, director del Programa de Deporte Adaptado de la Universidad de Arizona y el fundador de Wheelchair Athletes Worldwide. Peter, bienvenido al podcast.
Peter Hughes: Gracias por invitarme, Keith. Me da gusto verte.
Keith Murfee-DeConcini: Me tomó mucho tiempo antes de la grabación aprenderme todos tus espaldarazos y poder nombrarlos correctamente. Nos conocemos desde hace casi una década, ¿te importaría contarles a los oyentes cómo nos conocimos?
Peter Hughes: Bueno, creo que podríamos habernos topado una o dos veces antes de trabajar juntos, cierto, en la Comisión de Asuntos de Discapacidad y en el consejo del alcalde sobre asuntos de discapacidad, donde trabajamos aún más juntos, pero estoy seguro de que nos topamos una o dos veces, creo que en algunos eventos y en la comunidad de Tucson.
Keith Murfee-DeConcini: Sí, eso es correcto. Nos conocemos desde hace bastante tiempo. Entonces, cuéntame sobre tu trabajo principal, porque es bastante importante. Y hace poco, me enteré del éxito que tuvo el programa de Deporte Adaptado de la Universidad de Arizona.
Peter Hughes: Sí, bueno, como director de Deporte Adaptado, he estado aquí durante seis años y tenemos el programa de deportes adaptativos más grande de cualquier universidad del mundo. Brindamos más oportunidades y ofrecemos más becas y más programación para estudiantes con discapacidades, ya sabes, de la Universidad de Arizona. Entonces, ahora mismo, creo que somos ocho equipos. Si los nombro a todos, podemos intentarlo.
Vamos a ver. Empezaremos con básquetbol en silla de ruedas masculino y femenino, atletismo y carreras de carretera en silla de ruedas, ciclismo, paratriatlón, tenis en silla de ruedas y rugby en silla de ruedas. Ahí vamos. Golf adaptativo y paranadación. Creo que ya los tengo todos. Pero creo que somos una de las pocas universidades, o de los pocos lugares en el mundo, que ofrecen golf adaptado y paranatación.
Y es nuestro objetivo aquí, si eres estudiante de la Universidad de Arizona y vienes a decirme, ya sabes, tengo una discapacidad y quiero practicar este deporte, realmente no importa el deporte, es mi trabajo descubrir cómo puedo ayudarte a llegar a eso, ya sabes, representar a la universidad en ese deporte.
Entonces, el golf adaptativo y los paradeportes realmente han crecido mucho en los últimos años. Y el paratriatlón es nuestro nuevo deporte, y parece que también está creciendo bastante rápido.
Keith Murfee-DeConcini: Creo que ya sé la respuesta a esto, pero para los oyentes, ¿qué fue lo que te involucró con el deporte adaptativo en primer lugar?
Peter Hughes: Sí, bueno, creo que, como muchas personas con discapacidades, Keith, nací con una discapacidad. Nací con artrogriposis, que es una curvatura irregular de las articulaciones. Entonces mis caderas, rodillas y tobillos están fusionados en una posición recta. Entonces llego a caminar un poco parecido a un pingüino o Frankenstein, Charlie Chapman, como quieras llamarlo. Pero yo no quería tener nada que ver con crecer con personas con discapacidad debido al estigma social.
Keith Murfee-DeConcini: Espera, espera, repítelo, porque creo que es un punto muy importante. Nunca asumiría que todos los defensores comienzan en ese punto. Pero sé que lo hice yo, y sé que es mucho más común que los defensores comiencen en ese punto crítico, aunque sea negativo.
Pero en cierto modo es como un rito de iniciación, así que repite lo que acabas de decir.
Peter Hughes: Sí, y como muchas de las personas que he conocido en este mundo de la defensa de la discapacidad, empezamos, yo empecé, sin querer asociarme con la cultura de las personas con discapacidad en el mundo de la discapacidad. Podía caminar. No necesitaba una silla de ruedas.
No necesitaba educación especial. Ya sabes, podía ser independiente. Ese no era yo. Y en realidad, creo que perjudicó mi oportunidad de ser un atleta adaptable a los niveles que podría haber sido porque conocí los deportes de la silla de ruedas. Deportes de élite de la silla de ruedas en Australia en 1998, cuando estaba estudiando mi maestría de psicología deportiva para ser entrenador de fútbol americano.
Así que estaba entrenando y luego me presentaron al deporte adaptativo de élite y me enamoré de él y me alejaron de entrenar fútbol americano y me involucraron en este campo del deporte adaptativo. Creo que antes de eso, probablemente fui un defensor de la salud física para personas con discapacidad y tratando de mantenerme en forma, pero en realidad no trabajé específicamente con la comunidad de personas con discapacidad.
Trabajé con algunas personas con discapacidad. Pero existe esa percepción social, ¿no? Que las personas con discapacidad, el estigma de las personas con discapacidad, que no son verdaderos atletas. Y en mi mente. Creo que realmente empecé a creer eso hasta que encontré los deportes adaptativos en el nivel de élite y pensé, ay, puedo entrar en esto y competir, lo cual me encanta hacer. Así que sí.
Keith Murfee-DeConcini: Entonces, salí de CODI, la Comisión sobre Asuntos de Discapacidad de la ciudad de Tucson, Arizona, creo que en 2017, o tal vez en 2018, no recuerdo. ¿Cuánto tiempo estuviste involucrado con la comisión?
Peter Hughes: Sí, me fui poco después de que tú te fueras, como que tu mandato se terminó y luego te mudaste, creo, de regreso a Nueva York por un tiempo.
Keith Murfee-DeConcini: En efecto.
Peter Hughes: Sí. Y luego me fui justo después de que tú te fuiste. Como sabes, cuando formas parte de estos comités, a veces tienes que lograr quórum y si la gente no se presenta, a veces puedes, si no tienes un grupo bueno y fuerte, puedes sentir que estás haciendo mucho esfuerzo pero con poco resultado.
Keith Murfee-DeConcini: CODI nunca tuvo ese problema.
Sarcasmo ahí. Una bromita. Por cierto, todos son geniales en esa comisión. Simplemente nos tomó bastante tiempo llegar hasta allí.
Peter Hughes: Bastante. Bastante. Hicimos un buen trabajo. Sabes, me abrió los ojos a muchos de los problemas comunitarios que enfrentan las personas con discapacidades, ya sabes, cuando estás en una situación, como la mía, en la que no necesitas usar una silla de ruedas y puedes caminar y usar muletas. Y puedes moverte con bastante facilidad. No te das cuenta de todas las barreras físicas que enfrentan los usuarios de nuestras sillas de ruedas. Y eso es sólo para los usuarios de sillas manuales. Olvídate de los usuarios de sillas eléctricas. Así que creo que hicimos un trabajo realmente bueno en cuanto a seguridad y accesibilidad de las calles y, ya sabes, promoción. Así que sin duda fue un periodo interesante.
Keith Murfee-DeConcini: Sí, lo fue. Entonces, volviendo a tu trabajo principal en la Universidad de Arizona, ¿cómo ha sido impulsar el programa hasta donde está hoy y mejorar constantemente y cómo se siente ser el director y recibir todos los elogios que tus jugadores tan verdaderamente se merecen?
Peter Hughes: Sí, ya sabes, es interesante.
Creo que mi objetivo principal es y siempre será, como director, recaudar fondos para que el programa continúe y mejore ciertas relaciones; todo se trata de relaciones, ¿verdad? Así que estoy trabajando con el programa de salud del campus, con la recreación del campus y con el departamento de deportes, y siempre estoy recaudando dinero con donantes y luego asegurándome de gestionarlo a los entrenadores.
Tenemos, ya sabes, la buena noticia es que tenemos un excelente cuerpo técnico y ahora los atletas que reclutamos de todo el mundo, también tenemos estudiantes-atletas internacionales aquí. También se toman muy en serio nuestra visión y cómo representan nuestro programa. Entonces hacen que nuestros atletas lo hagan muy fácil, ya sabes, obviamente, organizar eventos y recaudar fondos puede ser un dolor de cabeza a veces.
Mi salario y mis tres salarios como entrenador principal son pagados por la universidad y apoyados de esa manera, pero todo lo demás que hacemos, desde vuelos hasta hoteles y uniformes, es 100 por ciento recaudado con fondos o subvenciones o ese tipo de cosas, por lo que hay bastante trabajo que hacer allí, pero impulsarlos hacia adelante probablemente se debe a que soy muy competitivo por naturaleza. Escuché que Alabama tiene un centro de adaptación independiente de 10 millones de dólares. Estoy como, ay, está bien. Ellos hicieron eso. Ahora quiero hacer esto. ¿Sabes? Y quiero tener, ya sabes, quiero sumarle 15. Sí, sí. Quiero 15 millones. Ay, sí. 11,1 millones de dólares ¿cierto? Sí.
Keith Murfee-DeConcini: Estás soñando demasiado pequeño, Pete.
Peter Hughes: Lo sé, lo sé. Entonces, sí, ese es el tipo de cosas, como, y luego asegurarme de eso, uno de mis mayores problemas es siempre permanecer enfocado en los pequeños pasos en lugar de solo ver la situación completa, como, qué estamos haciendo este año que nos impulsará hacia el próximo año y el establecimiento de metas y la gestión de metas realistas.
Así que, afortunadamente, tengo buenos jefes y buena gente a mi alrededor para ayudarme a templar mis sueños. ¿Sí?
Keith Murfee-DeConcini: Sí. La colaboración es importante y quería que hablaras sobre tu relación con tu entrenador principal, es más bien uno que creo que ambos conocemos y con quien trabajamos en la comisión, si no recuerdo mal, pero antes de llegar a eso, ¿recuerdas cuando empezaste como director, ¿qué tan grande era el programa cuando asumiste el cargo y qué tan grande es ahora? ¿Y cuáles son tus objetivos para aumentar la membresía?
Peter Hughes: Sí, cuando me hice cargo del programa, era un programa híbrido, lo que significaba que podías ser estudiante o no serlo y aún podías participar en el programa. Entonces teníamos, creo, quizás 15 en ese momento. Teníamos muy pocos estudiantes-atletas, tal vez entre 13 y 15 estudiantes-atletas entre todos nuestros programas en ese momento, que eran rugby, tenis, básquetbol en silla de ruedas masculino y femenino y atletismo. Realmente sentí firmemente que, dado que estábamos en la Universidad de Arizona, teníamos que esforzarnos mucho por los estudiantes-atletas, en cuyo caso necesitábamos hacer algo con los miembros de la comunidad. No podemos simplemente echarlos a la calle. Y fui extraordinariamente afortunado de que en el momento en que me convertí en director, Mia Hanson y mi amigo Mike Rosenkranz crearon Southern Arizona Adaptive Sports para la comunidad.
Y luego pude aprovechar algunos de los eventos que estaban ocurriendo en la Universidad de Arizona. Por ejemplo, reconstruyeron puestos de comida en los estadios de fútbol americano, softbol y béisbol y los reconstruyeron pensando en personas que usaban sillas de ruedas, accesibles, como un diseño universal, para que los usuarios de sillas de ruedas realmente pudieran trabajar en los puestos de comida.
Y los miembros de la comunidad pudieron aceptar eso.
Keith Murfee-DeConcini: Perdón por interrumpirte, estabas diciendo…
Peter Hughes: Sí, entonces la comunidad, también necesitábamos que la comunidad prosperara, así que teníamos un plan de transición de cinco años aquí donde eliminaríamos a los miembros de la comunidad y solo tendríamos estudiantes-atletas dentro de cinco años y pudimos hacerlo. Funcionó bastante bien.
El único programa del que ahora somos un híbrido es el rugby en silla de ruedas, porque no parece haber suficientes estudiantes-atletas que quieran ir a la escuela y jugar al rugby. Y lo hemos hecho, son como cinco estudiantes-atletas y cinco miembros de la comunidad, y nos asociamos con Southern Arizona Adaptive Sports en ese programa.
Pagan por los miembros de la comunidad. Yo pago por los estudiantes. Y somos una familia feliz de esa manera. Por lo tanto, los puestos de concesión se construyeron teniendo en cuenta las adaptaciones de la ADA y el diseño universal. Los miembros de la comunidad pudieron trabajar y ganar dinero directamente para su organización sin fines de lucro por su trabajo. Lo cual los arrancó hacia un programa actual gigante.
Entonces, no solo tenemos el programa universitario más grande, sino que tenemos uno de los más grandes, no puedo decir el más grande porque no lo sé, sino que tenemos que tener una de las comunidades de deportes adaptativos más grandes y sólidas de cualquier parte de Tucson también. Ya sabes, un día cualquiera puedes ver que probablemente hay alrededor de 150 personas con discapacidades haciendo ejercicio de una manera o forma a través de los dos programas, de lo cual es realmente emocionante formar parte.
Keith Murfee-DeConcini: Entonces, ¿quiénes son los entrenadores principales en la esencia colaborativa del programa?
Peter Hughes: Pues nuestro entrenador de básquetbol es Mike Beardsley, quien ahora mismo está en los Juegos Parapanamericanos. También es el entrenador principal del equipo de Puerto Rico. Entonces él está cumpliendo con sus deberes laborales en Puerto Rico ahora mismo. Supongo que ayer tuvieron que jugar contra Estados Unidos.
Entonces eso siempre es difícil, pero está haciendo un gran trabajo. Nuestro equipo de básquetbol masculino ocupa el puesto número dos. Mi entrenadora de básquetbol femenino en silla de ruedas es la dos veces Paralímpica Josie Aslaskan, quien reemplazó a la entrenadora Jen Poice, a quien yo entrenaba. Por supuesto, yo era el entrenador del equipo femenino.
Y ella lo está haciendo muy bien, ha reconstruido el programa femenino desde cero y tienen un gran grupo de estudiantes-atletas allí. Derrick Brown, entrenador de atletismo en silla de ruedas, se acaba de jubilar, por lo que ya no está en nuestro programa y estuvo aquí durante 25 o 26 años e hizo mucho trabajo.
Sí. Sí. Bueno, entonces, para el equipo de atletismo tenemos paranatación, tenemos a Brian Barton, un entrenador de tenis en silla de ruedas que es tres veces paralímpico y luego tenemos a Laura Utsch, quien es nuestra entrenadora de paranatación. Tiene una organización sin fines de lucro llamada Find Your Fins y trabaja con niños con autismo y discapacidades cognitivas, así como con discapacidades físicas y emocionales, para enseñarles a todos cómo nadar y hacer ejercicio en una alberca.
Así que estuve muy feliz de contratarla el año pasado para ser parte del personal.
Keith Murfee-DeConcini: Vaya, esa es una lista bastante increíble de personas.
Peter Hughes: Sí, luego hay otras situaciones como el golf adaptativo y el paratriatlón en las que tienen sus propios entrenadores independientes y cosas así.
Keith Murfee-DeConcini: Bueno, pasemos un poco a tu otro trabajo como fundador de Wheelchair Athletes Worldwide.
Peter Hughes: Sí, hace un par de años tuve la suerte de jugar en una hermosa isla de Chipre, la misma isla de Chipre, en medio del mar mediterráneo. Estaba jugando básquetbol en silla de ruedas con unos amigos y teníamos un patrocinador. Y el patrocinador pagó todo el viaje. Entonces, para un viaje de una semana, los patrocinadores tuvieron un gasto de aproximadamente 40.000 dólares.
Y yo estaba sentado allí tomando una bebida, probablemente una cerveza, y diciendo lo maravilloso que era esto, y él dijo, sí, es genial. Lo estamos pasando súper bien. Estamos ganando nuestros juegos. Estamos divirtiéndonos. Pero, ¿estamos dejando un efecto duradero en el mundo de la discapacidad? ¿Estamos ayudando a los niños? ¿Estamos haciendo algo?
Y entonces, cuando regresé a casa después de ese torneo, ese comentario seguía viniendo a mi cabeza. Ya sabes, estamos gastando mucho dinero divirtiéndonos, pero deberíamos hacer algo más. Así que conseguí a tres de mis amigos que se estaban acercando a la jubilación o a retirarse de nuestras actividades competitivas, y decidimos formar una organización sin fines de lucro llamada Wheelchair Athletes Worldwide.
Y la declaración de misión ha cambiado las percepciones sociales a través del deporte. Una vez más, cambiar las percepciones sociales sobre las personas con discapacidad a través del deporte, principalmente el básquetbol en silla de ruedas, el rugby en silla de ruedas y los deportes en silla de ruedas. Entonces les preguntamos a nuestros amigos y tenemos muchos de ellos que practican deportes en silla de ruedas.
Tienes una silla vieja por ahí, ¿me la prestas? ¿Puedo arreglarla tantito y enviarla a otro lugar? Hemos estado en la India, Nepal, Perú, Indonesia y, más recientemente, Uganda en junio del año pasado. Y donamos las sillas, las dejamos allí, organizamos, ya sabes, clínicas de entrenamiento de alta calidad, entrenamos a los entrenadores, los entrenamos, a los atletas, y luego dejamos las sillas allí y esperamos que, esperamos que les vaya bien con las sillas y ha sido un gran, gran honor ser parte de eso y, ya sabes, como fundador, por supuesto, estoy orgulloso de ello y solo como participante, ver las sonrisas porque, Sabes, Keith, aquí en los Estados Unidos, si un niño viene y me dice: necesito una silla deportiva. Podría mostrarle cinco maneras diferentes. Ya sabes, tenemos la Challenged Athletes Foundation, que es una fundación increíble. Tenemos grupos de iglesias, clubes optimistas, ya sabes, tu club rotario, ya sabes, hay tanta gente que está dispuesta a financiar una buena causa aquí en los Estados Unidos, pero en estos otros lugares, las personas con discapacidades están realmente mal vistas y viven con ese estereotipo.
Entonces, estamos ahí mostrándoles lo que pueden hacer atleticamente y, con suerte, impresionarán a sus amigos, que son amigos físicamente capacitados. Si puedo hacer esto, tal vez pueda conseguir un trabajo, ¿verdad? Quizás puedas darme un trabajo. Tipo, si esto te impresiona, ya sabes, pruébame en otro lugar. Déjame probarme a mí mismo de alguna otra manera.
Entonces, ya sabes, es posible que estemos finalizando ese programa, Wheelchair Athletes Worldwide, porque implica mucho trabajo. Y me estoy haciendo viejo, así que ya veremos qué sí, no, es mucho trabajo.
Keith Murfee-DeConcini: Entonces, ¿dirías nuevamente, el número total de atletas que tenía el programa de Deporte Adaptado de la Universidad de Arizona cuando te convirtiste en director del número total de atletas ahora, para trazar la inclinación?
Peter Hughes: Yo diría que teníamos, veamos, intentaré contarlo en mi cabeza aquí. Teníamos unos 30 atletas y quizás 10 de ellos eran estudiantes. Y ahora somos 63, todos estudiantes-atletas, 63. Así que nos duplicamos en 5 años y hemos agregado, creo, 3 deportes, ¿verdad? Paranatación, golf adaptado y paratriatlón.
El año pasado tuvimos un chico al que le dimos una beca. Por cierto, todos ellos están becados. Así que a todos les está yendo bastante bien. No se están endeudando demasiado. Digámoslo de esa manera. A menos que estén comprando Starbucks, lo cual no puedo impedirles que hagan. Pero olvidé lo que iba a decir.
Keith Murfee-DeConcini: Entonces, la distinción de ser uno de los mejores programas adaptativos, y más conocidos del país, debe agregar presión para mantener ese nivel de excelencia allí.
Peter Hughes: Creo que hay algo de presión. Creo que estamos haciendo lo correcto, ya sabes, porque creo de todo corazón que no se trata sólo del básquetbol en silla de ruedas, sino de las personas con discapacidades y de brindar oportunidades a los estudiantes con discapacidades aquí en la Universidad de Arizona. Creo que estamos haciendo lo correcto.
Entonces, la presión viene con la expansión de los equipos, eso significa que tengo que recaudar más dinero y más dinero y más dinero. ¿Bien? De lo contrario, dispersamos demasiado a los equipos y así no podrán ir a las competiciones. Ahora, ya sabes, tenemos increíbles seguidores, Jim y Vicky Click, como principales patrocinadores. Ya sabes, acaban de anunciar que donarán 5 millones de dólares a nuestro programa, hace dos viernes.
Keith Murfee-DeConcini: Estoy tratando de calcular ese número en mi cerebro plagado de matemáticas.
Peter Hughes: Sí. Entonces, son 1,5 millones en 10 años. Y luego, es un regalo de legado de 5 millones de ellos. Ósea, cuando se mueran. Entonces no tenemos ese dinero ahora. Entonces, tenemos algunas necesidades a corto plazo.
Pero la presión para el programa a largo plazo, que todo va hacia una dotación que no se puede tocar, crea un interés que financiará el programa en los años venideros. Entonces, la presión para mí específicamente es obtener esa donación, pero uno de mis objetivos era lograr que esa donación ascendiera a 5 millones de dólares. Ahora, tengo una promesa de que será de 6 millones, pero está cancelada.
Entonces ahora el siguiente paso es, bueno, ¿qué podemos hacer? Entonces, la gran presión ahora para nosotros, o para mí directamente, es: ¿cómo puedo reflejar la experiencia de los atletas adaptativos aquí, la experiencia de los estudiantes-atletas con la del estudiante-atleta en el ICA? Bien. En el deporte interuniversitario, pueden comer una comida al día gratis.
Les dan, ya sabes, reciben todo tipo de nuevos regalos y apoyo. Tienen apoyo académico, psicología deportiva, nutrición deportiva, tienen, ya sabes, todo ese tipo de apoyo de tutoría que nosotros no tenemos, ya sabes, tenemos algo de eso. Y los están ayudando. El deporte nos está ayudando a conseguir algo de eso, pero no lo tenemos del todo, ya sabes, no somos todos iguales.
Bien. Ya sabes, entonces, ¿cómo puedo acercarme más a eso? Hay una presión para eso. Y la presión, ya sabes, en este mundo con la conversación sobre justicia e inclusión y todo eso es tan frecuente que hay cierta presión para hacerlo. Y afortunadamente, hasta ahora, la universidad nos ha apoyado al 100 por ciento para avanzar en esa dirección.
Como, ay, ¿qué crees que podemos hacer para mejorar? Ya sabes, y les daría algunas ideas y ellos siempre las han aceptado. Entonces, como, más recientemente, nuestro equipo de básquetbol masculino y el equipo de básquetbol masculino de la Universidad de Arizona, pudieron almorzar juntos y conversar y convertirse en compañeros y empezar a construir amistades y cosas así.
Mientras que antes no hacíamos eso, estábamos como segregados. Estaremos en un espectáculo de medio tiempo de un partido. Creo que el 28 de enero el equipo femenino realizará un espectáculo de medio tiempo en McKale. Y no hemos hecho eso desde que estaba en el primer o segundo año como entrenador del equipo femenino. Entonces, nuestro equipo de atletismo en silla de ruedas compitió el año pasado en el primer campeonato universitario en silla de ruedas en los Drake Relays, así que lo harán nuevamente este año, donde competiremos junto a los atletas de la NCAA en atletismo y seré parte de eso, lo cual es fantástico. Ya sabes, nuestro equipo de natación nada como partidos de exhibición en nuestras competiciones de natación, por lo que obtienen exposición y todo eso. Entonces, ya sabes, tenemos excelentes socios. Tenemos grandes seguidores. Todo está en marcha, ya sabes, para el Deporte Adaptado. Es sólo cuestión de moderar nuestras expectativas para asegurarnos de no frustrarnos porque es un maratón. No es una carrera de velocidad. Sólo tienes que seguir echando ganas y ganas y ganas antes de que lleguemos allí.
Keith Murfee-DeConcini: ¿En cuántos juegos, torneos, dentro de un año académico, compiten ustedes?
Peter Hughes: Bueno, la regla general para nuestros programas es que queremos competir básicamente una vez cada seis semanas. Entonces, el básquetbol masculino y femenino son un poco más activos, ¿verdad?
Así que están tratando de competir una vez al mes en nuestros torneos locales. De hecho, del 1 al 3 de diciembre, si alguien está en Tucson y quiere venir, tendremos un torneo de rugby en silla de ruedas en el recinto recreativo del campus, y luego, a finales de enero, nuestro torneo de básquetbol femenino. Y luego creo que a principios de marzo es nuestro torneo masculino de básquetbol en silla de ruedas, pero creo que todos asisten a unos 8 torneos. Cada uno, ya sabes, creo que hicimos un total de 30 eventos el año pasado para todos los programas. Así que es un buen número, ya sabes.
Keith Murfee-DeConcini: ¿Cuáles son entonces algunos de los objetivos a largo plazo? Quiero decir, mencionaste la donación, obtenerla, empujar a cinco a seis.
Mientras miras hacia los próximos cinco o diez años, no quiero poner palabras en tu boca, sino buscar tu éxito, o puede que no, pero ¿cuáles son algunas de las metas? ¿Dónde te gustaría dejar el programa?
Peter Hughes: Bueno, ya sabes, tenemos algunos objetivos a corto plazo, como en 2006, vamos a empezar con el hockey sobre trineos.
Deberíamos empezar, reclutaremos más temprano. Fue entonces cuando se suponía que se construiría el mosaico de hielo aquí en Tucson, junto al complejo deportivo Kino.
Keith Murfee-DeConcini: ¿Te refieres a 2026?
Peter Hughes: Perdón. 2026? Sí, tienes razón. Una disculpa. Mi error.
Keith Murfee-DeConcini: ¿Túnel del tiempo? ¿Acabamos de ser absorbidos por el Dr. Who?
Peter Hughes: 2026.
Enero de 2026. Sí, se supone que construirán tres pistas de patinaje sobre hielo. Es un edificio grande y gigante. Están construyendo uno de los Iceplex, una de las pistas de patinaje sobre hielo teniendo en cuenta la accesibilidad para que podamos practicar hockey sobre trineos. Entonces eso es bueno. También esperamos ser anfitriones en McKale en marzo de 2026.
Estamos tratando de organizar los campeonatos universitarios en silla de ruedas, tanto para hombres como para mujeres en Mckale y esperamos tener tiempo suficiente para agotar las entradas de Mckale, lo cual sería algo fantástico. No sé si lo viste, pero recientemente en Nebraska tuvieron un juego de voleibol que contó con 92.000 personas dentro del estadio. Voleibol, y establecieron el récord mundial en eso.
Entonces pienso, bueno, deberíamos poder establecer el récord mundial de básquetbol en silla de ruedas si somos inteligentes al respecto. Así que hay cosas que están en mi plan más inmediato a corto plazo. Iré a Tuscaloosa en enero con Mr. Click y un par de personas VIP más para ver su edificio, lo que construyeron, hacer un recorrido y tanto que me gustaría tener mi propio gimnasio.
Creo que un mejor proyecto sería que la ciudad, el condado, la Universidad de Arizona trabajaran juntos para crear un edificio para discapacitados donde, ya sabes, la gente pueda ir a hacer ejercicio, así como algún trabajo sin fines de lucro, etcétera, etcétera, para poner todo eso bajo la misma casa. Algo así como tienen en Phoenix, Ability 360.
Me gustaría ver algo así en Tucson. Creo que vamos a tener un límite de aproximadamente 75 estudiantes-atletas. Creo que estamos cerca de alcanzar el límite solo porque hay que recaudar mucho dinero para enviarlos de viaje.
Keith Murfee-DeConcini: Entonces, ¿cómo es tu relación con la DRC, el Centro de Recursos para la Discapacidad?
Peter Hughes: Sí, bueno, ahí está el Centro de Recursos para Discapacitados donde estamos alojados. Ahí es donde está el Deporte Adaptativo. Entonces, la DRC, la forma en que veo la DRC es la administración, el deporte adaptativo en el lado izquierdo, las pruebas y las adaptaciones en el lado derecho.
Y creo que hay tres ramas y la interpretación es una de las otras ramas. Y la DRC, ya sabes, nunca está recibiendo el respeto que debería merecer porque es uno de los programas más grandes, si no el más grande, de Estados Unidos. Y hacen un gran trabajo ayudando.
Keith Murfee-DeConcini: Creo que quedan en la sombra por el propio programa SALT de la universidad. Pero ese es un tema para otro episodio. Probablemente podamos debatir eso hasta que las vacas regresen a casa, pero estoy de acuerdo contigo.
Peter Hughes: No es un lugar donde realmente tengan que recaudar fondos específicamente. Es un programa obligatorio a nivel federal, ya sabes, así que sé que SALT tiene que hacer parte de su propia recaudación de fondos. Entonces, sí, pero la otra buena noticia, Keith, solo porque la olvidé, ya sabes, tenemos una colaboración con la Facultad de Salud Pública.
Y entonces ahora mismo, hace un par, hace un mes, enseñé, o hace dos meses, enseñé a maestros de educación física en el Distrito Escolar Unificado de Tucson, la introducción a los deportes en silla de ruedas, y ahora conmigo como Southern Arizona Adaptive Sports y nosotros. Y recibimos una donación de 100.000 dólares y vamos a ir a escuelas primarias, secundarias y preparatorias para enseñarles deportes en silla de ruedas para cambiar las percepciones sociales sobre las discapacidades a través del deporte.
Entonces, haremos eso y luego tendremos nuestra gala de premios, que es para ver si puedo mostrartelo. Ahí está la fecha para guardarla. Está un poco borroso.
Keith Murfee-DeConcini: Sí, ¿5 de abril?
Peter Hughes: 5 de abril de 2024. Y venderemos entradas para eso. Ese es el tema Paralímpico, entonces.
Keith Murfee-DeConcini: Entonces, la primera vez que me di cuenta del concepto de Deporte Adaptado fue en la Universidad de Arizona. Estaba en un curso de discapacidad impartido por la ex directora de la DRC, Sue Kroger, donde ella hizo que la clase viera el documental Muderball.
Y ese es un título interesante, en sí mismo. Y me gustaría decir que documentales similares son la introducción a muchos al deporte adaptativo, a muchas personas que no están directa o indirectamente involucradas con ellos en el día a día.
¿Qué piensas sobre eso?
Peter Hughes: Si estoy de acuerdo Murderball, ya sabes, fue nominado a mejor documental y, por supuesto, perdió ante March of Penguins, así que siempre había pensado que si tan solo hubiésemos podido permitirle a Morgan Freeman narrar Murderball, habríamos ganado el título. Pero sí, y es divertido ver Murderball incluso hasta el día de hoy porque algunos de esos atletas en esa película vienen directamente de la Universidad de Arizona.
Así que es muy emocionante verlos decir, ay, mira, mira, hay un joven Chad Cone. Entonces, y por supuesto, los Juegos Paralímpicos realmente han crecido desde Beijing, ¿verdad? En 2004, creo que fue, no, 2008. Los juegos de Beijing fueron sorprendentes por la cantidad de gente que había allí. Y luego Londres hizo un gran trabajo y luego Río. Entonces ellos, ya sabes, y hoy en día también organizamos fiestas de vigilancia Paralímpica. Encontramos un nuevo bar deportivo. Simplemente reunimos a todos y vimos los juegos en un bar deportivo, lo cual es divertido. Entonces, ya sabes, creo que el movimiento de Deporte Adaptado definitivamente está creciendo y se está volviendo cada vez más conocido, lo cual es bueno.
Ya sabes, sólo espero que, espero que mantengan, ya sabes, el lado del dinero y el lado codicioso fuera de esto. Veremos que pasa.
Keith Murfee-DeConcini: Entonces, si hay aspirantes a la defensa que, digamos, recién salen de la escuela y quieren que la defensa, la autodefensa y sus vidas funcionen, ¿cuáles son algunos pasos de acción que puedes brindarles? Porque has estado haciendo esto y has estado en defensa durante bastante tiempo, y hablamos sobre cómo empezaste, cuál es la mentalidad con la que empezaste, con la cual comencé yo, y es mucho más común de lo que la gente piensa. Pero ahora que tienes mucha experiencia en defensa, ¿cuáles son algunos consejos que puedes darle a la próxima generación de defensores?
Peter Hughes: Bueno, supongo que lo primero es siempre observar el progreso, como ya sabes, las caídas y los valles, ¿verdad? Y que no va a ir siempre hacia arriba. Vas a tener algunos contratiempos y cuando tu portafolio termine en la parte superior y estés bien, ya sabes, así que tómate un poco de paciencia, ya sabes, entiende que como defensor de causas especiales y discapacidades y todo eso, habrá algunas cosas que realmente te harán enojar. Que no te hacen enojar ahora pero deberían hacerlo ahora. Pero si pierdes los estribos, ralentizarás la lucha. Tienes que controlar tu temperamento.
Incluso si ves algo que es algo escandaloso, siempre y cuando nadie resulte herido o lastimado o lo que sea, es como, ya sabes, es un desaire y necesita ser corregido. Sigue trabajando, ¿sabes? Y luego, la otra cosa que sugeriría a la gente es que no lo hagan solos, como formar un equipo.
Si lo haces solo, te agotarás. Aprende a decir no de vez en cuando. Ya sabes, asegúrate de estar financieramente estable y emocional, física y mentalmente estable. De lo contrario, muchas veces la promoción se trata de solucionar los problemas de otras personas. Puedes ser parte de esto, pero si no te impacta directamente, es alguien más a quien puedes…
Creo que uno puede agotarse bastante rápido en la defensa. Así que asegúrate de respirar, asegúrate de divertirte haciendo esto también. Si esto no es divertido y es solo trabajo y enojo y todo eso, sí, no lo harán. No están haciendo eso. Entonces realmente no vale la pena, ya sabes, tienes que hacerlo.
Tienes que disfrutar el proceso. Es como construir un campeón, ¿verdad? Por ejemplo, cuando construyes un atleta, he trabajado personalmente con más de 25 atletas paralímpicos, y cada uno de ellos tiene la capacidad de ser un campeón. Sólo necesitan aliento, apoyo y ayuda. ¿Bien? Y a veces no saben que necesitan todas esas cosas, pero eso es lo mismo que creo que necesitan los defensores.
Necesitan estímulo. Necesitan apoyo y a veces necesitan ayuda. No pueden hacerlo todo solos. Entonces esas son las cosas que recomendaría, ya sabes, paciencia. No te emociones demasiado con las cosas de inmediato, ya sabes, simplemente relájate y sigue adelante.
Keith Murfee-DeConcini: Entonces, espero que tanto las personas con discapacidad como las personas que aún no han descubierto y aceptado sus propias discapacidades escuchen este podcast o vean este videocast. Ahora ofrecemos los dos. Y hemos hablado mucho en este episodio sobre muchas cosas diferentes. No soy ingenuo al pensar que lo que las personas con discapacidades se llevarán de este episodio es lo mismo que las personas que aún tienen que descubrir y aceptar sus discapacidades se llevarán de este episodio.
Entonces, como invitado mío, ¿qué esperas que los oyentes con discapacidades se lleven de este episodio y qué esperas que los oyentes que aún tienen que descubrir y aceptar sus discapacidades se lleven de este episodio?
Peter Hughes: Sí, bueno, creo que si escuchas directamente mi historia, no soy un genio. Sé que no lo soy. Simplemente tengo una ética de trabajo muy decidida. Esa es la única razón por la que he llevado este programa a donde está porque estoy decidido y seguiré trabajando. Sigue trabajando. Sigue trabajando. No soy un gran pensador. Yo también he tenido mucha suerte, pero creo que lo único que me gustaría que todos sus oyentes supieran es que necesitan meterse al juego.
De una manera, forma o modo. No pueden quedarse al margen y simplemente mirar. Sabes, me gusta ver películas tanto como a cualquier otro. Sabes, me encantan las películas de superhéroes y mi hijo y yo vamos a verlas todo el tiempo, pero en el mundo real. Necesitamos levantarnos y ensuciarnos un poco las manos.
Y entonces, ya sabes, reto a tus oyentes a hacer eso. Como encontrar algo que, encontrar una causa que quieran defender y ver cómo pueden hacerlo, cómo pueden evolucionar, ya sabes, una de las grandes cosas de los atletas en silla de ruedas en todo el mundo fue, ya sabes, sí, era difícil arreglar las sillas y traerlas a otro país, ya sabes, volar con quince sillas y hacer todo eso.
Fue difícil hacer eso. Pero no costó tanto dinero. Fue realmente un compromiso de mi tiempo y ustedes también deben entender que su tiempo es valioso. Y si lo usas de manera valiosa, ya sabes, será apreciado. Si no por alguien más, sino por ti mismo, como, ay, ya sabes, yo hice esto, ya sabes, cuando miras hacia atrás y cuando miras ese espejo en la pared, piensas, ese tipo está bien.
O esa chica está bien. Ya sabes, él se sacrificó o ella se sacrificó por un bien mejor. Es una buena sensación cuando entras al siguiente día de tu vida. ¿Bien? Eso es lo que les diría a los oyentes. Levántense, hagamos un poco, hagamos un buen trabajo y compartirlo
Keith Murfee-DeConcini: Entonces, si hay un oyente o dos, una persona… Metas muy preciosas Pete, metas lindas… que quiere saber más sobre este increíble programa, ¿cómo podrían saber más sobre él?
Peter Hughes: Bueno, pueden ir a nuestro sitio web, que es drc.arizona.edu, en realidad DRCarizona.edu. Podrían ir a las redes sociales y buscar UAZ, creo que es UAZ Adaptive Athletics.
Sé que nuestro equipo de básquetbol tiene su propio Instagram y nuestro equipo de básquetbol femenino tiene su propio Instagram y el resto de nosotros tenemos Facebook e Instagram. Creo que todos están bajo la misma cosa, UAZ Adaptive Athletics o algo así en Adaptive Athletics. Así que ya saben, síganos por favor.
Tienes mi correo electrónico ahí en el chat. Si quieres enviarme un correo electrónico con preguntas adicionales, estaré encantado de responderlas. Y luego, ya sabes, si vives en Tucson, tenemos un gimnasio accesible que está abierto a la comunidad para hacer ejercicio y, para que puedas, ven aquí y haz un recorrido por el gimnasio.
Intenta hacer algo de ejercicio allí. Es algo divertido. A veces no sabes quién hará ejercicio a tu lado. Podrías estar entrenando junto a un medallista de oro. Nunca sabes. Bien.
Keith Murfee-DeConcini: Entonces, ¿cuál es tu correo electrónico para el oyente?
Peter Hughes: Sí, es
[email protected]. Así que ese es P-T-H-U-G-H-E-S @ Arizona.edu.
Keith Murfee-DeConcini: Bueno, Pete, he disfrutado hablar contigo. Como siempre lo hago, gracias por venir a este episodio y contarnos sobre el trabajo fundamental que está realizando el Programa de Deporte Adaptado de la Universidad de Arizona. Y espero que no te jubiles demasiado pronto, porque estás haciendo un trabajo fantástico. Eres uno de mis modelos a seguir y aprecio nuestra amistad de casi una década y te admiro muchísimo, amigo mío.
Peter Hughes: Bueno, gracias Keith. Lo mismo va para ti. Sigue con el buen trabajo y algún día te veremos en la calle, ¿verdad?
Keith Murfee-DeConcini: Muchas gracias. Felices fiestas.
Peter Hughes: Felices fiestas.
Keith Murfee-DeConcini: Has estado escuchando Disability Empowerment Now. Me gustaría agradecer a mi invitado, a ti, a nuestro oyente y al Equipo de empoderamiento de las personas con discapacidades que hicieron posible este episodio. Puedes encontrar más información sobre el podcast en DisabilityEmpowermentNow.com o en las redes sociales @disabilityempowermentnow. El podcast está disponible dondequiera que escuches tus podcasts o en el sitio web oficial. ¡No olvides calificar, comentar y compartir el podcast! Este episodio de Disability Empowerment Now tiene derechos de autor, 2023.